Jumaat, 6 Mei 2011

ELAKKAN DIRI DARI MENERIMA IMPAK KENAIKAN HARGA MINYAK

BARU-BARU ini harga minyak Ron 97 telah naik sebanyak 20 sen menjadikan harga sebenarnya setakat ini RM2.90,manakala harga Ron95 kekal..
jika kita sebagi rakyat Malaysia tidak mengambil inisiatif untuk menurunkan harga minyak,siapa lagi? Jadi saya rasa kita boleh cuba cara di bawah:


1.basikal
 mari lah kita ramai-ramai naik basikal..aku nak naik basikal kat jalan raya tapi tak ada pun orang nak ikut..jomlah naik basikal..pencemaran udara pun kurang..negara China adalah negara yang paling ramai penunggang basikal..


2.beca
naik beca pun bagus jugak..keluarkan semula beca-beca yang disimpan tu..


3.NGV (Natural Gas Vehicle)
Mari kita cuba pasang NGV pada kereta..antara keistimewaan dia ialah ciri penjimatan bahan bakar sehingga 70%,65% lebih murah dari Petrol,43% lebih murah dari diesel,harga stabil, tidak berubah seperti Petrol..nak tahu lanjut klik sini


4.kenderaan awam
semakin banyak bas awam di Malaysia sampai aku pernah dengar pemandu bas merungut mengenai hal ini..


5.berjalan kaki
kalau tak sanggup naik sahaja kenderaan awam..


baiklah..setakat ni sahaja yang aku tahu..kalau ada yang kurang boleh la tolong aku tambahkan..


Mungkin dengan cara ini kalau sudah kurang pengguna petrol kerajaan akan mengambil hati rakyat dengan menurunkan sedikit harga minyak..cikgu aku pernah cakap minyak Malaysia mempunyai kandungan sulphur terendah di dunia, jadi kurang pencemaran..tapi minyak kita juga dijual kepada negara luar..dapat lebih untung..


p/s; tahun lepas tak silap aku mak bapak aku pergi indonesia..waktu itu tengah ada kekecohan/demostrasi  pasal kenaikan harga minyak kata salah seorang dari mereka pada bapak aku "negara kami sama seperti Malaysia, ada minyak sendiri pak..tapi harga minyaknya naik juga"

2 ulasan:

  1. naik basikal idea bagus gak tue! sihat pun sihat..

    BalasPadam
  2. betul tu..market value pon ada kot nanti..hehe

    BalasPadam

sila-silalah tinggal link blog anda untuk dijejaki :)