Sabtu, 23 April 2011

AYAM: AJAK-AJAK AYAM

PERNAHKAH kita tengok ayam mencari makanan?aku pernah..
mencuci mata memandang kehijauan alam beserta haiwan-haiwan..
aku lihat dan aku dapat menilai ayam tu..what??menilai ayam macam mana?

macam gini..
kalau segroup ayam sedang mencari makan dia akan kais-kais tanah (ntah apa yang nak dimakan) nanti ayam jantan panggil-panggil ayam betina makan~kalau dah jumpa makanan..
ayam betina pon datang walau dia sedang makan tapi lastly ayam jantan tu da makan makanan yang dia jumpa tanpa menunggu kehadiran ayam betina..

so, dari situ lah wujudnya pribahasa yang berbunyi ' ajak-ajak ayam'

orang kita memang berbudi bahasa, kalau tengah makan , jerit 'woi, makan-makan'..kalau nak pergi jalan cakap'jom jalan-jalan'..walau pada hakikatnya cuma ajak-ajak ayam..:)

p/s:jom klik-klik 'blog'~bukan ajak-ajak ayam

5 ulasan:

  1. ooo. macam tu rupanya asal peribahasa ajak2x ayam ni. ;)


    My latest entry : Iklan Aiskrim Korea Yang WTF

    BalasPadam
  2. haha!meh aku ajak2 ayam tgk bLOg aku,,
    uuhuhu
    http://simpleasfiq.blogspot.com/
    kaLu sudi, foLLow lah~

    BalasPadam
  3. shaffique;kira-kira gitula..lbih kurang..

    cikgu fiq;owh..ajak2 ayam je..takpe..:)

    BalasPadam
  4. tak pernah pulak tau sejarah kewujudan peribahasa tu..haha..

    BalasPadam
  5. saya pon x tau..aleh2 trpikir..hehehe

    BalasPadam

sila-silalah tinggal link blog anda untuk dijejaki :)